Bukási okok

Pár évre visszamenőleg , sorolom fel a bukáshoz vezető okokat. Mindenki csak tanulhat ezekből. Én is természetesen.

  • 2017
  • Összesen 6  vizsga lett sikertelen ebben az évben. Az alábbiakban röviden beszámolok róluk.
  • Jó képességű tanuló aki egy kereszteződésben a sok fontos dolog közül, egyről megfeledkezett. Kereszteződésben balra kellett kanyarodni .Türelmesen várt a megfelelő pillanatra. Folyamatosan figyelte a balról érkezőket, jobbra is figyelt többször. Viszont amikor balról már nem jött több jármű, anélkül indult el, hogy jobbra még egyszer ellenőrizte volna a forgalmat . Sajnos be kellett avatkoznom, mert jobbróll bizony közben  érkezett egy jármű, és neki volt elsőbbsége.
  • Szintén jó képességű tanuló aki nagyon izgult a vizsga előtt. Sajnos aki ennyire ideges az hiába készült fel, rontani fog. Bukása hasonló okból történt mint az előző tanulónál.
  • Közepes képességű tanuló. Átlagnál jóval több óraszámban készült fel és jutott el a vizsgáig. Nála sajnos fejben nem álltak össze a dolgok. Nem tudott folyamatosan figyelni, és néha mint aki csak testben lett volna jelen a kormány mögött. Gyakorlás közben is jellemző volt, hogy 10 percig mindent jól csinált aztán , amit lehetett elrontott. A vizsga viszont 60 perces.  A végső ok amiért megbukott az a 15. STOP táblás( folyamatosan ilyen kereszteződésekben jártunk, mert már az első STOP táblánál sem akart megállni és a vizsgabiztos ezt tesztelgette ,hogy ezt miért is csinálja) kereszteződésben következett be. Látta a táblát, de nem akart megállni csak lelassított és gurult volna tovább. Tehát tudta mit kell csinálni. Nem nagyon akarta úgy kivitelezni, ahogy az szabályos. Ezért mondom hogy fejben nem állt ez össze sajnos.
  • Nem ügyetlen tanulóról van szó . Az ajánlott pót órákat is  levezette becsülettel. Viszont folyamatosan bizonytalan volt. Az utolsó órákban is várta, hogy segítek megoldani a szituációt. A vizsga előtti 8-10 óra arról szól, hogy egyedül önállóan vezetünk és döntünk. A bizonytalanság vezetett bukáshoz. Jelzőlámpás kereszteződéshez közeledve, időben észlelte, hogy sárgára vált a lámpa. Az említett bizonytalanság miatt rosszul döntött és a fék helyett a gázra lépett. (simán laza fékezéssel meg lehetett meg kellett volna állni) Sajnos az már annyira sárga volt, hogy nem lehetett a vizsgát tovább folytatni.
  • A következő tanulónál nem a bukási okot mondom el. A bukáshoz vezető utat nézzük meg.  Ugyanis aki nem hiszi el ,hogy abban az óraszámban, amit Ő kitalált magának nem tud levizsgázni, azzal nem tudok mit kezdeni. Szülő is beült megnézte, és velem értett egyet.  Azaz bizony kellett volna még, az a 16-20 óra amit javasoltam. A pénz sem volt akadály.  Ennek ellenére ebből a 16-20 órából 8 órát volt hajlandó levezetni. A bukás teljesen egyértelmű volt. Nem is voltam hajlandó tovább foglalkozni vele ezek után. Kollégámnál levezette azt az óraszámot amit javasoltam.  Lássanak csodát, átment a vizsgán.
  • Utolsó bukás egy közepes képességű tanulóval történt meg. A vizsgára szépen kialakult. Viszont a figyelemmel és gondolkozással voltak problémák. Sok tanuló nem hiszi el, hogy például egy parkolást úgy hajtson végre ahogy gyakoroltuk. Lehet azt szebben jobban csinálni, de nem biztos hogy jól sül el a dolog. Több apró hibát is vétett ,de ettől még a vizsga sikerülhetett  volna.  Szegéllyel párhuzamosan kellett parkolni előre menetben két jármű közé. Első próbálkozásra olyan rövid helyet talált(mindig mondom inkább nagyobb helyre mint oda, ahol lehetetlen) ahova hátramenetben is művészet lett volna betenni az autót. A vibi engedett neki egy másik helyett keresni. A következő lehetőségnél elég hely állt rendelkezésre. Itt viszont azonnal a szegély mellé szerette volna tenni a járművet. Az igyekezet oda vezetett, hogy felment a szegélyre. Tehát figyelni gondolkozni, ahogy gyakoroltuk úgy tenni a dolgunkat.
  •     2016 
  • Nagyon örülök, hogy csak 4 bukási okot kell leírnom. Ezeket 3 ember hozta össze.
  • Sok pót órával felkészült tanuló. Az első pillanattól fogva problémája volt a kereszteződések figyelésével. Hiába kértem ,hogy folyamatosan  nézze melyik kereszteződés védett, melyik egyenrangú. A vizsgán is ez okozta a problémát. Sajnos kettő jobbkezest sem figyelt. Ezután még egy esélyt kapott a vizsgabiztostól. Nem élt vele, és még három jobbkezest benézett. Így nem lehet közlekedni!
  •  Sajnos aki nagyon be van tojva a vizsgabiztostól és a vizsgától az hibázni fog. Pedig jó képességű tanulóról volt szó.  A vizsgán a túlzott para miatt figyelmetlen volt kb. 50%-ra esett vissza a teljesítménye. A közlekedésben sokszor a 100% is kevés.
  • Szintén jó képességű tanuló. Viszont nem értette meg, hogy  nem csak 20 percig figyelünk és folyamatosan észbe kell tartani és alkalmazni kell a Kresz szabályait. Első bukása klasszikus. Benézte az egyik jobbkezes kereszteződést. Második bukása pedig egy szabálytalan előzés gyalogátkelőhely előtt.
  • 2015
    • 10 Forgalmi vizsga sikertelen volt ebben az évben. Ezeket a bukásokat 7 ember hozta össze. 2 ember többször is bukott.
    • Merőleges parkolást kellet végrehajtani jobbra előre. A feladatot végrehajtotta, de az autó közben lefulladt. Ez annyira megzavarta, hogy a kiállás már nem sikerült.
    • Sok órában felkészült tanuló. A forgalomban tűrhetően közlekedett a kötelező feladatokat is végrehajtotta. Viszont az utolsó 5 percben már a figyelem elfogyott. Elfáradt. Nem engedte ki a buszmegállóból elinduló járatot. (lakott területen belül voltunk)
    • Sok órában felkészült tanuló. Sajnos a gyakorolt és szóban is sokszor elmondott szituációban nem megfelelően döntött. Párhuzamos közlekedésre alkalmas úton a külső sávban, gyalogátkelőhely után 10 méterre parkolt egy teherautó. Rakodtak. A gyalogátkelőhely előtt záróvonal a két sáv között. Amennyiben jól döntött volna, akkor még a záróvonal előtt sávot vált. Illetve a gyalogátkelőhely után is megoldható lett volna a kikerülés. Sajnos záróvonalon keresztül hajtotta végre a sávváltást. (vannak esetek persze, amikor csak szabálytalanul ugyan, de más választás nem lévén átmegyünk a záróvonalon, de ez az eset nem az volt)
    • Minden hibáján begörcsölő tanuló. Bepörgeti magát és már nem tud koncentrálni. Sajnos, aki nem tud gyorsan átlépni azon, hogy hibázott annak egyenes út vezet a bukáshoz. Vagy sok apró hibát vét, vagy egy bukási okot eredményező hibát követ el. Ez kétszer is megtörtént nála. Egy nyögvenyelősen végrehajtott parkolás után (hiába nyugtatta a vizsgabiztos), már majdnem piros jelzésen hajtott be a kereszteződésbe. A következő vizsgán már azon beidegesedett, hogy ugyanazt az útvonalat húzta, mint az előző vizsgáján. Így egy ritkán előforduló szituációban (vasúti átjáróban nem működött a fényjelző készülék) nem akart megállni az átjáró előtt. Nem tartotta be a sorrendet. Fényjelző készülék figyelése (piros fehér semmi). Aztán ellenőrizzük, közeledik e vasúti szerelvény. Aztán újból a fényjelző készüléket figyeljük (piros fehér semmi). Ha ezt ebben a sorrendben hajtja végre, 2x is észrevehette volna, hogy nem működik a jelzőberendezés.
    • Aránylag jó képességű tanuló, aki mégis összehozott 3 bukást. Ennek oka, hogy nem tudta a figyelmét folyamatosan szinten tartani. Első vizsgáján sok hibával ugyan, de végig ment a vizsgakörön. A vizsgabizottság előtt már csak parkolni kellett volna, és az eredményt meghallgatni. Sajnos teljesen padlóra került elfáradt koncentráció 0 volt. Az egyik parkoló autónak majdnem nekiment be kellett avatkoznom. Második vizsga. Parkolási feladatot kellett végrehajtani. Kiválasztotta a parkolóhelyet, de nem jelezte a megállási szándékát. Aztán nem jelezte, hogy balra hátra szeretne beállni a parkolóhelyre. Harmadik vizsga. Szegéllyel párhuzamosan hátramenetbe kellett két jármű közé parkolni. Sajnos itt is a pillanatnyi kihagyás miatt csak a tükröket használta. Hátra csak elinduláskor nézett. Ez nem jó, mert bárki mögénk léphet, vagy járművel mögénk érkezhet, és ezt nem tudja lereagálni, ha csak a tükröket nézi.
  • Aránylag jó képességű tanuló. Sajnos az indulástól kezdve a kapkodás jellemezte tevékenységét. (Nekem jelezte, hogy vizsga után rohan a gyerekekért. Én ennek tudom be a kapkodását,és hogy megbukott, mert nem tudott 100% -ig a feladatra koncentrálni.) Ettől függetlenül megoldotta a szituációkat. Kötelező feladatokat is végrehajtotta. Párhuzamos közlekedésre alkalmas úton kerékpárost követett. Sajnos a kapkodás(vagy a zárójelben említettek) itt már bukást eredményezett. Látta, hogy a belső sávban járművek jönnek . Ennek ellenére becsúszott a belső sávba, hogy a kerékpáros mellett az oldaltávolság meglegyen. A belső sávban haladónak és nekem kellett megoldani, hogy ne legyen probléma.
  • 2014.
    • Parkolási feladatot kellett végrehajtani balra hátra. A helyet jól választotta ki. Viszont 2 javítási kísérlet van engedélyezve. A tanuló 4x javított, így a feladatot sikertelennek értékelték.
    • Több kisebb hiba után, egy nagyot is elkövetett. Kerékpárutat kereszteztünk. A kerékpárút előtt nem állt meg, rácsúszott. Amíg a védett úton haladók részére elsőbbséget adott, a kerékpárúton megérkeztek a biciklisek. Számukra így nem tudta biztosítani az elsőbbséget.
    • Sok pótórával készült fel a vizsgára. A forgalomban tűrhetően közlekedett apróbb hibák persze voltak. A vizsga utolsó 5 percében, még egy kötelező feladatot kellett végrehajtania. Saroktolatással kellett megfordulnia. A feladatot többszöri nekirugaszkodás után sem tudta végrehajtani. Sajnos sok vizsgázó teljesen elfárad az utolsó 10-15 percben. Azokat a feladatokat sem tudja végrehajtani, amik előtte, nem okoztak problémát.
    • Sajnos a fenti eset kísértetiesen megismétlődött egy másik tanulónál is.
    • A vizsga utolsó 10 percében történt a bukási ok. Párhuzamos közlekedésre alkalmas út belső sávjában közlekedtünk. Enyhe jobbos kanyarban sajnos levágta a kanyar ívét. Így a terelővonalat átlépve kicsit átsodródtunk a külső sávba. Ez balesetveszélyes. Sajnos itt is a fáradtság játszhatott szerepet.
    • Nagyon jó képességű tanuló hibázott. Sávot szeretet volna váltani. Viszont mire beengedték a másik sávba ,már rácsúszott a záróvonalra. Sajnos nem ugrott be, amit ilyenkor tenni kell. Azaz szabályosan tovább haladni, és nem erőlködni a szabálytalan sávváltással.
    • Kereszteződésben nem adott elsőbbséget. Pillanatnyi figyelem kihagyás rövidzárlat. Sajnos a jó képességű tanulókkal is előfordul.
    • Sok pótórával felkészült tanuló. Meg lehetett volna elsőre is a vizsga, de az idegeskedés miatt egy jobbkezes kereszteződést benézett.
    • Sajnos van, aki a rengeteg gyakorlás ellenére sem érti, hogy tolatáskor, miért ellenkező irányba mozdul a gépjármű orra. Amennyiben a gyakorláskor adott instrukciók nem rögzülnek, akkor a feladatot nem igazán lehet sikeresen végrehajtani. Balra előre kellett parkolni. Ez még ment. Viszont a kiállás a parkolóhelyről már nem.
    • Közepes képességű tanuló, aki a forgalomban kisebb hibákkal, de elboldogult. Parkolási feladatot hajtott végre, szegéllyel párhuzamosan két jármű közé hátramenetben. A feladatot javítással, de végrehajtotta. Viszont nem mérte fel, hogy rövid a hely ahhoz, hogy ki tudjon állni a parkolóból. Sajnos a sokszor ismételt instrukciókat, Ő sem hajtotta végre. Ilyenkor hátra kell még annyit tolatni, hogy ki tudjon aztán állni a két jármű közül.
    2013.
    • A parkolási feladatok forgalomban (nem zárt rutinpályán, mint 2012 előtt) való végrehajtása sok embernek nehézségeket okoz. Nem érzik az autó méreteit, önállóan nem mindig találják meg a megfelelő méretű parkolót. Felfordul a világ velük, ha tolatni kell. Ebben az esetben is ez történt. A forgalomban aránylag ügyesen boldogult, de jobbra előre merőlegesen nem sikerült a parkolás.
    • Nagyon jó képességű emberke vérzett el a vizsgán. Vasúti átjárót közelített meg a tanult módon. Viszont a jelző készülék közelében is még a körültekintéssel volt elfoglalva. Ezt jóval előtte a rálátási háromszög meglétekor kell végrehajtani . Amint meggyőződtünk ,hogy vasúti jármű nem közeledik a fényjelző készüléket figyeljük, és ha pirosra vált és még időben meg tudunk állni ,akkor ez a járható út. Ő sajnos nem a fényjelzést figyelte, hanem (jó szándékkal) még mindig jobbra és balra figyelte a vasúti síneket. Így nem vette észre, hogy pirosra váltott a készülék. Sajnos nekem kellett a járművet lefékezni. Második vizsgája csont nélkül sikerült.
    • Jó képességű tanuló hibázott. Nagyon egyszerű oka volt a bukásnak. Az idegeskedés és ennek következtében kialakuló figyelmetlenség. A vizsga során több kereszteződést sem figyelt. Így ha a másik félnek van elsőbbsége, azt nem tudta volna megadni. Ezen kereszteződések közül több is egyenrangú volt. Második vizsgáján már a feladatra figyelt és sikerült a vizsga.
  • Jó képességű tanuló, aki forgalomban jól tette a dolgát. Viszont szülői kérésre (ragaszkodtak a kötelező óraszámhoz) nem tudtam pár pótórát a parkolásokra fordítani, ami már nem ment olyan jól, mint a forgalom. Szegéllyel párhuzamosan kellett parkolni hátramenetben két jármű közé. Mivel elsőre nem sikerült javításra kényszerült. Amikor másodszor sem sikerült a parkolás beidegesedett és nem tudta a feladatot megoldani. Második vizsgája dupla annyi pótóra ( mint amit első vizsgája előtt terveztem)  levezetésével sikerült.
  • Átlagos képességű tanuló sok pót órával a háta mögött. Mivel bizonyos óraszám után már befásul a tanuló ezért vizsgát javasoltam. Nagy odafigyeléssel meglett volna elsőre is a vizsga. Viszont mivel 60 perc a vizsgaidő ez megterheli a tanulókat. Sajnos az utolsó 10 percben sok apró hibát vétett. Ezekkel még teljesíthette volna a vizsgát.  A záróvonal indokolatlan átlépése egy egyszerű helyzetben bukási okot eredményezett. Jelzőlámpás kereszteződéshez közeledtünk a lámpa piros volt. Előttünk kerékpáros és sajnos úgy döntött ,hogy a záróvonal átlépésével megelőzi.  Egyszerűen csak követni kellett volna . Zöld jelzésre elindulni ,és szabályosan megelőzni a kerékpárost.

Kiss Imre oktató